Vraaggesprek | Jaimie van Sikkelerus over zijn voorbereiding op het WorldSSP seizoen 2020

 In WK Supersport 600

Jaimie van Sikkelerus maakt zich op voor zijn vierde seizoen in het World Supersport kampioenschap. De 22-jarige coureur uit Akersloot komt dit jaar uit op een Yamaha R6 van hun eigen MPM Routz Racing Team met ondersteuning van EAB Ten Kate Racing. Het startveld is op papier sterker dan ooit. Voordat het spektakel eind februari losbarst in Australië, geeft ‘The Sikk” antwoord op vragen over zijn voorbereiding en doelen voor het seizoen 2020.

Je hebt de overstap gemaakt van Honda naar Yamaha. Daarnaast hebben jullie gekozen voor eigen team onder de naam MPM Routz Racing Team. Waarom hebben jullie deze keuze gemaakt? “Het seizoen 2019 is na veel technische tegenslagen en fysieke problemen niet geworden wat wij ervan hadden verwacht. Voor het seizoen 2020 waren wij er al uit om verder te gaan met het MPM WillSport RaceDays team, totdat we tijdens de laatste race in Qatar te horen kregen dat het team ging stoppen. Dat was een enorme domper. Kervin Bos van Ten Kate Racing heeft ons vervolgens enorm goed geholpen en zo hebben een eigen team kunnen opstarten in samenwerking met EAB Ten Kate Racing. Ten Kate zorgt voor het technische gedeelte en EAB regelt de logistiek. We zijn dan ook enorm trots dat we dit jaar met de ondersteuning van Ten Kate en EAB kunnen rijden met een Yamaha R6 met ons eigen MPM Routz Racing Team. En daarnaast wil ik al onze sponsoren en mensen die zich extra hard hebben ingezet om dit te bewerkstellingen niet vergeten. Ik wil hen enorm bedanken!”

Hoe belangrijk is de steun van EAB Ten Kate Racing? “Enorm belangrijk en het is voor ons ook de enige manier om het World Supersport kampioenschap te kunnen rijden in het seizoen 2020. Ik heb tijdens de tests al gemerkt hoe professioneel het team werkt. Ik voel mij er ook erg goed thuis. Het is een Nederlands team en dat maakt het qua communicatie ook makkelijk.”

Zie je Steven Odendaal dan ook als je teamgenoot? “We zitten in dezelfde box en we werken samen. Er zit alleen één wandje tussen ons in de box, maar alle data wordt over en weer naar elkaar gecommuniceerd. Ik praat ook veel met Steven en proberen elkaar te helpen. Ik zie hem daardoor ook als een teamgenoot.”

Je hebt deze winter niet stilgezeten, want je bent geopereerd aan beiden knieën. Wat hebben ze gedaan en waarom is deze operatie uitgevoerd? “Mijn hele racecarrière hebben we al te maken met knieproblemen. Ik was al twee keer aan mijn linkerknie geopereerd en ook al eens aan beide onderbenen. Mijn linkerknie was alleen nog niet verbeterd en daarom ben ik in december voor de derde keer daaraan geopereerd. Ze hebben het kapsel om mijn knie ingesneden, zodat mij knieschijf meer ruimte krijgt om te bewegen. Hierdoor zal minder beperking moeten ontstaan met het buigen, want dat was het grootste probleem. Dezelfde operatie hebben we gelijk voor mijn rechterknie laten uitvoeren, omdat die ook problemen begon te geven en steeds meer toenamen.”

Hoe is het nu met je knieën en ben je volledig fit voor de start van het seizoen in Australië? “Met mijn linkerknie gaat het vrij goed, maar mijn rechterknie gaf tijdens de tests nog veel problemen. In deze knie is ook mijn kraakbeen beschadigd. Met de tests was ik helaas nog niet fit en hebben we de laatste testdag in Portimão moeten cancelen. Twee weken voordat ik Australië vertrek krijg ik nog een speciale injectie in mijn rechterknie. Dit is een test om te kijken of dit verbetering zou kunnen geven op het kraakbeen. Het is zoals het is en we doen er alles aan om het zo optimaal mogelijk te krijgen. Op Phillip Island gaan we er samen met het team uiteraard maximaal voor.”

Je hebt tijdens test in Jerez en Portimão voor het eerst gereden met je nieuwe Yamaha R6. Hoe was dat? “De eerste test was in Jerez. Het was jammer dat het daar voornamelijk nat was. Ondanks dat had ik direct een super goed gevoel met de motor. De eigenschappen van de motor zijn heel anders dan de Honda, waar ik de afgelopen jaren mee heb gereden. De Yamaha voelt enorm stabiel aan. Dat is iets wat ik vorig jaar miste en daar kon ik nu wel erg snel aan wennen.”

Hoe ging de samenwerking met het team? “De samenwerking is heel goed. Er zitten voor mij ook bekende mensen in het team. Kor (Veldman) ken ik nog van vorig jaar als mijn crewchief en hij zit nu bij Steven. Kevin (Lopez) is mijn monteur net als vorig jaar. Met hem werk ik heel prettig samen. Mijn nieuwe crewchief is Danny Wright. Hij komt uit het BSB kampioenschap en zijn manier van werken vind ik heel prettig. Het team heeft één gezamenlijk doel en dat stralen zij ook uit, wat heel fijn is en extra motiveert.”

Straks door naar Phillip Island. Wat mogen we van je verwachten dit seizoen? “Het is dit jaar een mega zware competitie in het WorldSSP kampioenschap. Er doen zoveel sterke rijders mee. Ik denk dat we daarom de eerste focus moeten leggen op in de top-vijftien finishen. De focus ligt dan ook op de punten en naar de top-tien te kunnen doorgroeien.”

Wanneer ben je aan het eind van het seizoen tevreden? “Dat is een lastige vraag, want ik ben namelijk nooit zo snel tevreden. Maar als ik met een glimlach het seizoen kan eindigen, in de top-vijftien ben gefinisht, constant heb gereden en op alle circuits mijn pr heb aangescherpt, dat we dan tevreden mogen zijn!”

Recent Posts

Start typing and press Enter to search